„Namalowałem [w 1966] autoportret bez ust, który zapoczątkował cykl Świadków. Torsy mężczyzn z zagipsowanymi ustami to już motyw z kręgu polityki, działalności cenzury, w związku z zamknięciem „Po prostu” w 1957. Po wydarzeniach marcowych ’68 do Świadków dołączyli Mówcy w maskach gazowych. Powstało wtedy sporo obrazów i kilkadziesiąt rysunków datowanych na kwiecień ’68. Narysowałem scenę zobaczoną na Plantach obok uniwersytetu – milicjant kopiący leżącą studentkę. Był 8 marca, Dzień Kobiet, obchodzony za komuny z wielką atencją. To, co zobaczyłem, nałożyło mi się na wcześniej zrobiony rysunek na temat gwałtu. Stąd pałka-fallus i cieniem kładący się na dziewczynie gliniarz.

(…) Wreszcie samochody, którymi blokowano ulice wiodące do Rynku, żeby zapobiec składaniu kwiatów pod pomników Mickiewicza. Dostawczy samochód rosyjski marki Ził jako motyw plastyczny był bardzo wdzięczny; wykorzystałem go w obrazie Auto.” [Z. Grzywacz]

 

Zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w sieci

Najnowsze wpisy

Z notatnika galernika
Z dziennika galernika, 13 listopada 2022

Nigdy nie będziesz szła sama
Wystawy Zbyluta, 1 grudnia 2021

Zbyluta Grzywacza rozmowy z mistrzami
Kultura w sieci, 27 lipca 2020

Lalki
Kultura w sieci, 27 lipca 2020

Marzec ’68
Kultura w sieci, 27 lipca 2020

Udostępnij na

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies w ustawieniach przeglądarki - dowiedz się więcej.

Akceptuję