„Namalowałem [w 1966] autoportret bez ust, który zapoczątkował cykl Świadków. Torsy mężczyzn z zagipsowanymi ustami to już motyw z kręgu polityki, działalności cenzury, w związku z zamknięciem „Po prostu” w 1957. Po wydarzeniach marcowych ’68 do Świadków dołączyli Mówcy w maskach gazowych. Powstało wtedy sporo obrazów i kilkadziesiąt rysunków datowanych na kwiecień ’68. Narysowałem scenę zobaczoną na Plantach obok uniwersytetu – milicjant kopiący leżącą studentkę. Był 8 marca, Dzień Kobiet, obchodzony za komuny z wielką atencją. To, co zobaczyłem, nałożyło mi się na wcześniej zrobiony rysunek na temat gwałtu. Stąd pałka-fallus i cieniem kładący się na dziewczynie gliniarz.
(…) Wreszcie samochody, którymi blokowano ulice wiodące do Rynku, żeby zapobiec składaniu kwiatów pod pomników Mickiewicza. Dostawczy samochód rosyjski marki Ził jako motyw plastyczny był bardzo wdzięczny; wykorzystałem go w obrazie Auto.” [Z. Grzywacz]
-
-
Ojciec Wirgiliusz, z cyklu Marzec ’68, 1968, grafit, papier, 35 x 50 cm, wł. Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu
-
-
Auto, z cyklu Marzec ’68, z serii Zapora, 1968, grafit, papier, 35 x 50, wł. prywatna
-
-
Z cyklu Marzec ’68, 1968, grafit, papier, 35 x 50 cm, wł. Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu
-
-
Józef Cyrankiewicz, z cyklu Marzec ’68, 1968, technika mieszana, papier, 50 x 35, wł. prywatna
-
-
Przekaźnik I, z cyklu Marzec ’68, 1969, olej, płótno, 90 x 73 cm, wł. Muzeum Lubelskie w Lublinie
-
-
Przekaźnik V, 1973, olej, płótno, 120 x 80 cm, wł. Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie
-
-
Auto, z cyklu Marzec ’68, 1968, olej, płótno, 60 x 73 cm, wł. Muzeum Narodowe w Krakowie
-
-
Z cyklu Marzec ’68, 1968, technika mieszana, papier, 35 x 50, wł. prywatna
-
-
Z cyklu Marzec ’68, 1968, technika mieszana, papier, 35 x 50, wł. prywatna
-
-
Na straży praworządności, z cyklu Marzec ’68, 1968, technika mieszana, papier, 35 x 50,5, wł. prywatna
-
-
Dzień Kobiet ’68 (Studentki do nauki!), z cyklu Marzec ’68, 1968, grafit, papier, 35 x 50 cm, wł. Muzeum Historii Żydów Polskich Polin
-
-
Dzień Kobiet ’68 (Studentki do nauki!), z cyklu Marzec ’68, 1968, grafit, papier, 35 x 50 cm, wł. prywatna
-
-
Demonstranci, z cyklu Marzec ’68, 1968, technika mieszana, papier, 50 x 35, wł. prywatna
-
-
Sieć, z cyklu Marzec ’68 (z serii Zapora?), 1968, technika mieszana, papier, 35 x 50 cm, wł. Muzeum Historii Żydów Polskich Polin
-
-
Mówca, z cyklu Marzec ’68, technika mieszana, papier, 50 x 35 cm, wł. prywatna
-
-
Auto, z cyklu Marzec ’68, z serii Zapora, 1968, grafit, papier, 35 x 50, wł. prywatna
-
-
Łańcuch, z cyklu Marzec ’68, z serii Zapora, 1968, flamaster, papier, 35 x 50,5, wł. prywatna
-
-
Przekaźnik II, 1970, akwaforta i akwatinta, papier, 12 x 19,5 cm, odb 17/25, wł. Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu
-
-
Serdeczna atmosfera (Przekaźnik), z cyklu Marzec ’68, 1968, ołówek do bielizny, papier, 35 x 50 cm, wł. Muzeum Historii Żydów Polskich Polin
-
-
Auto, z cyklu Marzec ’68, z serii Zapora, 1968, grafit, papier, 35 x 50, wł. prywatna
-
-
Z cyklu Marzec ’68 [?], 1968, technika mieszana, papier, 50 x 35, wł. prywatna
-
-
Świadek I (autoportret), 1966, olej, płótno, 78 x 60 cm, wł. Muzeum Narodowe w Warszawie
-
-
Świadek III, 1967, olej, płótno, 80,5 x 60,5 cm, wł. Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy
Zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w sieci